به گزارش «راهبرد معاصر»؛ کریستین تتزلاف، نوازنده مشهور کلاسیک ویولن آلمانی در توضیح اینکه چرا تور تابستانی اش در ایالات متحده را لغو کرده است، از وحشتش نسبت به سیاستهای قلدرمآبانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و واکنش نخبگان آمریکایی به بحران دمکراتیک در این کشور گفت و عنوان کرد: خیلی عصبانی هستم. نمی توانم این احساس درونی را کنترل کنم. نمی توانم تور بروم و کنسرت عالی اجرا کنم.
کاهش فروش تسلا در اروپا و نیز تحریم های مصرف کنندگان کانادایی در پاسخ به تعرفه ها و درخواست های ترامپ مبنی بر تبدیل شدن کانادا به پنجاه و یکمین ایالت آمریکا به خوبی مستند است
وی تنها کسی نیست که ابراز نگرانی می کند. کمپین رو به رشد بین المللی برای تحریم ایالات متحده از اسکاندیناوی به کانادا، بریتانیا و فراتر از آن در حال گسترش است، زیرا مصرف کنندگان علیه کالاهای آمریکایی تبلیغ می کنند.
قابل توجه ترین پیشرفت در این زمینه تاکنون محکومیت استفاده از خودروهای تسلا از سوی خریداران اروپایی بوده است که به وسیله ایلان ماسک تولید می شود و اکنون به چهره برجسته ای در دولت ترامپ تبدیل شده است، این گروه ویژه که علیه ترامپ ایجاد شده، به کاهش شدید قیمت سهام تسلا انجامیده است؛ به گونه ای که ارزش سهم شرکت تنها در روز دوشنبه حدود 15 درصد کاهش یافت.
کاهش فروش تسلا در اروپا و نیز تحریم های مصرف کنندگان کانادایی در پاسخ به تعرفه ها و درخواست های ترامپ مبنی بر تبدیل شدن کانادا به پنجاه و یکمین ایالت آمریکا به خوبی مستند است.
در کانادا، جایی که سرود ملی آمریکا در بازیهای هاکی با تیمهای آمریکایی هو شد، کمپینهای زیادی با نامهایی مانند «خرید بیشتر»، «این تولید کاناداست» و ... به وجود آمدهاند تا به خریداران امکان اسکن کدهای QR و محکومیت خرید محصولات آمریکایی را از الکل گرفته تا پیتزا بدهند.
طبق آمار کانادا، ارقام منتشر شده در هفته جاری نشان می دهد تعداد کانادایی هایی که به ایالات متحده از مسیر جاده سفر می کنند، در مقایسه با فوریه 2024، 23 درصد کاهش یافته است.
در حالی که کانادا و مکزیک در خط مقدم جنگ تجاری ترامپ بوده اند، جنبش تحریم بسیار فراتر از کشورهایی که اقتصادشان هدف قرار گرفته، مشهود است.
در سوئد، حدود 40 هزار کاربر به گروه فیس بوکی پیوسته اند که خواستار تحریم شرکت های آمریکایی و ارائه جایگزین هایی برای محصولات مصرفی آمریکایی هستند. یکی از اعضای گروه نوشت: تا جایی که امکان دارد کالاهای آمریکایی را جایگزین خواهم کرد و اگر بسیاری این کار را انجام دهند، به وضوح بر عرضه در فروشگاه ها تأثیر خواهد گذاشت.
در دانمارک، جایی که خشم گستردهای نسبت به تهدید ترامپ مبنی بر قرار دادن قلمرو خودمختار گرینلند در کنترل ایالات متحده به وجود آمده است، مجموعه Salling (سالینگ) به عنوان بزرگترین شرکت خواربارفروشی اعلام کرد، ستارهای سیاه بر روی کالاهای ساخت اروپا قرار میدهد تا به مصرفکنندگان اجازه دهد کالاهای ساخت آمریکا انتخاب کنند. آندرس هاگ، مدیرعامل این شرکت در لینکدین نوشت: خرید نمادهای اروپایی را آسانتر میکنیم.
شاید تعجب آورترین تصمیم شرکت ها برای قطع روابط با ایالات متحده، از سوی Haltbakk باشد. بزرگترین شرکت نفتکش نروژ به تازگی عرضه سوخت تدریجی خود را برای کشتیهای نیروی دریایی آمریکا تحریم کرد. مدیرعامل این شرکت با بیان دیدار جنجالی ماه گذشته در کاخ سفید میان ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و ترامپ در فیس بوک نوشت: شاهد بزرگترین نمایش مزخرف به صورت زنده از تلویزیون به وسیله رئیس جمهور فعلی آمریکا و معاونش بودیم.
وی افزود: در نتیجه، تصمیم گرفتیم سوخت رسانی به کشتی های نیروهای آمریکایی در نروژ و به مقصد بنادر نروژ را متوقف کنیم. ما همه نروژی ها و اروپایی ها را تشویق می کنیم از ما الگوبرداری کنند.
در حالی که تحریمها در گذشته تاکتیکی آشنا بود که آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید و اشغال سرزمینهای فلسطینی، اسرائیل را هدف قرار میداد؛ موضوع قابل توجه سرعتی است که دولت دوم ترامپ در معرض هدف خشم مصرفکنندگان و شرکتهای دارای تفکر اخلاقی قرار گرفتن دارد.
شاید تعجب آورترین تصمیم شرکت ها برای قطع روابط با ایالات متحده، از سوی Haltbakk باشد. بزرگترین شرکت نفتکش نروژ به تازگی عرضه سوخت تدریجی خود را برای کشتیهای نیروی دریایی آمریکا تحریم کرد
ترامپ هفته اخیر برای نخستین بار درباره این موضوع اظهار نظر و از تأثیر تحریم و اعتراضات مشتریان تسلا ابراز تأسف کرد. وی در شبکههای اجتماعی نوشت: برای جمهوریخواهان، محافظهکاران و آمریکاییهای بزرگ، ایلان ماسک همه چیز را برای کمک به ملت ما به خطر میاندازد و کار شگفتانگیزی انجام میدهد؛ اما افراط گرایان چپ در تلاش هستند تا تسلا، یکی از بزرگترین خودروسازان جهان و زاییده فکر ایلان ماسک را به طور غیرقانونی و همدستانه تحریم کنند.
الیزابت براو، یکی از اعضای ارشد شورای آتلانتیک هفته اخیر برای مرکز تحلیل سیاست اروپا نوشت: هیچ کس، هیچ کس تصور نمی کرد شرکت ها یا مصرف کنندگان غربی از چنین ابزارهایی علیه آمریکا استفاده کنند.
برای برخی، واکنش کاملاً قابل پیش بینی بود. زمانی که ترامپ برای نخستین بار در سال جاری تهدید به اعمال تعرفه های گسترده کرد، تاکشی نینامی مدیر اجرایی شرکت چندملیتی ژاپنی که مالک چندین نماد بزرگ آمریکایی است، به فایننشال تایمز گفت: مصرف کنندگان بین المللی احتمالاً در صورت وقوع جنگ تجاری از استفاده نمادهای آمریکایی خودداری خواهند کرد.
زوئی گاردنر، یکی از سازماندهندگان ائتلاف Stop Trump UK معتقد است، کمپینهای تحریم احتمالاً بیشتر گسترش خواهند یافت. وی گفت: بسیاری از چیزهایی که می بینیم به صورت ساختاری اتفاق می افتد، برخی افراد مطالبی را در TikTok ارسال و خشمشان را ابراز می کنند. ما پیشتر شاهد کاهش شدید فروش تسلا در سراسر اروپا بودیم، زیرا ماسک تجسم بسیاری از مشکلاتی است که دولت ترامپ با آن در زمینه های فرهنگ وحشتناک نژادپرستی و اقتصاد مواجه می شود.